Oficiálny text:
Výstava prezentuje tvorbu Omara SM, predstaviteľa najmladšej generácie mexických grafikov. Autor je členom zoskúpenia A Proyectos Traslados, zaoberajúceho sa rozvojom a propagáciou súčasnej mexickej grafiky.
Pod pojmom mexická grafika si pravdepodobne predstavíme expresívne čierno – biele drevorezy a linoryty zobrazujúce kostlivcov alebo mexický ľud.
Súčasná mexická grafika má aj túto polohu, ale aj mnoho ďalších. Mladá generácia mexických grafikov absorbovala do svojej tvorby prvky a tendencie zahraničnej grafiky, a tak sa z nej vytráca naša prvoplánová predstava „mexickosti“. Zámerne spomínam „naša“ a „prvoplánová“, nakoľko niečo typické a prítomné v tvorbe mladých mexických grafikov stále pretrváva, len v novodobejšej interpretácií. Súčasná „mexickosť“ nefunguje hermeticky izolovaná od celosvetového diania, naopak reaguje na súčasné trendy, ktoré nenútene absorbuje a jej výsledkom je synkretická, hybridná a inovovaná podoba „mexickosti“, niekedy tradičnejšej a niekedy na nerozoznanie od európskej grafiky.
Tvorba Omara SM stojí niekde medzi tradičnejším variantom a jej inovovanou verziou. Citlivé narábanie s linkou, úspornosť až minimalizmus, introvertnejšie zladené témy, dôraz na kresebnosť a linku, ktorá by na prvý pohľad skôr korešpondovala s českou grafickou tradíciou ako s mexickou. Avšak stále prítomné pouličné psy bojujúce o prežitie v zapadlých uličkách Mexico City a typický mexický urbánny layout Omarových grafických listov nás spätne odkazuje na Mexiko.
Omar si ako médium volí lept a suchú ihlu, ktoré sú menšinovo zastúpené techniky v Mexiku, v ktorom viac dominuje drevorez a najnovšie sieťotlač. Takisto sa vzdáva výraznej, žiarivej farebnosti a „oblieka“ svoje grafiky do čierno-bielej severskej melanchólie, ktorá dokonale korešponduje so samotným námetom veľrýb. Toto spracovanie dáva možnosť vyniknúť podstate zvoleného námetu, keď vidíme samotársku veľrybu túlať sa po nekonečnom oceáne.
Táto výstava predstavuje tri grafické celky. Prvým je samostatná séria veľrýb putujúcich životom až po ich zánik. Ďalšia séria je variantom prvej a autor použil motív veľryby na malých formátoch, z ktorých následne zložil obraz monotónne plynúceho života obrovského cicavca, ktorého je jeden deň taký ako druhý s minimálnymi obmenami. Vytvára tak krásu jednoduchosti a podobnej Moby Dickovskej majestátnosti. Treťou sériou sú grafiky zachytávajúce scény zo života mexických pouličných psov bojujúcich o prežitie. V kontraste s veľrybami je ich život dravý, nestabilný a neistý.
Svojim spôsobom Omar reflektuje rôzne polohy ľudského bytia od usporiadaného života plného vnútornej harmónie po kontinuálnu nespokojnosť a honbu za niečím viac.
shyANDROID: No rozhodne si to nenechajte ujsť!
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára